Koor en dirigent
Kamerkoor Musica Retorica werd opgericht in 1978 door Stef Tuinstra. Sinds 1993 wordt het gedirigeerd door Christofoor Baljon. De wekelijkse maandagrepetities vinden plaats in de Oranjerie in de Kloosterstraat te Groningen. Dat betekent dat in 2018 twee jubilea werden gevierd: 40 jaar Musica en 25 jaar Baljon. Het koor telt momenteel 23 zingende leden. Alleen zangers met geschoolde stemmen worden toegelaten. Bij de repertoirekeuze worden meestal de gebaande wegen gemeden. Musica Retorica zingt vaak 17de- en vooral 18de-eeuwse muziek, met soms een uitstapje naar de 15de/16de of 19de eeuw. Voor de begeleiding worden (semi-)professionele instrumentalisten ingehuurd en vaak zingen er ook professionele solisten mee, maar er wordt ook wel geconcerteerd met solisten ‘uit eigen stal’. Bach komt niet vaak langs. Wel minder bekende, maar grote componisten als Biber, Gesualdo, Heinichen, Platto, Schein, Valls, Zelenka – meestal tot groot enthousiasme van de toehoorders. Bij lustrumconcerten wordt het koor soms gedirigeerd door externe dirigenten, waaronder grootheden als Erik van Nevel en Peter de Groot. De laatste dirigeerde in april 2013 twee jubileumuitvoeringen van het spektakelstuk ‘La Pellegrina’ (1589). Voorop staan: enthousiasme, kwaliteit en een originele programmering.
Christofoor Baljon
Op een gelukkig moment in zijn leven (begin jaren 80) besloot
Christofoor Baljon de exacte kant (wiskunde, schaken) vaarwel te
zeggen en ‘helemaal voor de muziek te gaan’. In 1986 studeerde hij af
als tenor aan het conservatorium van Zwolle, vier jaar later richtte
hij samen met Carolien Eijkelboom het Centrum voor Oude Muziek &
Dans op. In datzelfde jaar trad hij toe als tenor in het koor van de
Nederlandse Bachvereniging. Zingen onder verschillende dirigenten met
elk hun eigen opvatting werkte in meerdere opzichten zeer inspirerend
en in 1993 solliciteerde hij bij kamerkoor Musica Retorica. Inmiddels
is hij al bijna dertig jaar dirigent van ons koor. Onder zijn leiding
zijn prachtige projecten gerealiseerd, zoals de Mariavespers van
Monteverdi (2003) en in 2013 La Pellegrina onder leiding van
gastdirigent Peter de Groot.
Lag bij Christofoor in het begin het zwaartepunt enigszins bij de
‘oude muziek’ (muziek van vóór 1800), in de loop der jaren verschoof,
of beter gezegd verruimde dat zich naar muziek uit de Romantiek en de
tijd daarna: hij gaf liederenrecitals samen met Alexander Makarov
(Tsjaikovski, Moessorgski, Rachmaninov e.a.), met Margrit Kofod
(Schubert) en met Ellen Dijkhuizen (Ravel, Duparc, Schubert),
organiseerde twee grote ‘Gasunie-projecten’, met in 1998 het Requiem
van Verdi en in 1999 Ein Deutsches Requiem van Brahms, en uiteindelijk
kwam de opera, zijn grootste passie, op zijn pad, met welgeteld tien
producties in de afgelopen vijftien jaar. Sinds 2008 woont hij in de
Buitenhof. De enorme schuur van de boerderij is geschikt gemaakt voor
artistieke activiteiten: muziek, toneel en beeldende kunst. In
augustus 2014 vond hier bijvoorbeeld ‘in eigen theater’ de
operaproductie I Paglacci van Ruggero Leoncavallo plaats. Begin
september 2017 vonden in de Buitenhof drie opvoeringen plaats van La
Bohème van Giacomo Puccini. Erna volgden La Traviata van Giuseppe
Verdi (2019) en Cavalleria Rusticana van Pietro Mascagni (2021 en
2022).